dinsdag 31 januari 2012

Offline versus Online Marketing

Steeds vaker wordt mij de vraag gesteld of offline marketing, en dan vooral direct mail, niet wordt ingehaald door online en sociale media en daardoor dus snel zal verdwijnen.

Ik wil hier mijn visie wel een keer op loslaten en als je verder leest, houd dan wel in gedachten dat ik dus bevooroordeeld ben.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: online media en vooral sociale media (Hyves, Facebook, Twitter, LinkedIn) is naar mijn mening bedoeld voor "sociaal' gebruik en niet voor marketingdoeleinden. Ongetwijfeld zal dat wel de achterliggende gedachte van de bedenkers van deze media zijn, maar wij, de gebruikers, zien het vooral als een tool voor onszelf om anderen te laten weten wat ons bezighoud.

Via sociale media onderhoudt je zelf contact met vrienden of zakelijke relaties. Je bepaalt zelf wie je toevoegt, liked, volgt of ontvolgt en dat doe je op een moment dat het jou uitkomt.
Zoals ook je privémailbox en telefoon zijn bedoeld voor privédoeleinden en zeker niet voor marketingdoeleinden.
Toch wordt er te pas en te onpas ongevraagd ingebroken in jouw privésituatie door allerlei instanties die, op een door hun gekozen moment, ongevraagd hun goederen of diensten bij je willen aanbieden.
Daarbij wordt niets geschuwd: je wordt gebeld (meestal tijdens het avondeten), je ontvangt ongevraagd allerlei nieuwsbrieven of spam in je mailbox en je wordt online gevolgd in je doen en laten. Afmelden voor dit soort ongewenste marketing lukt niet of nauwelijks. Als marketingtool is online media denk ik in veel gevallen ongeschikt en wekt het alleen maar verkeerde reacties of irritaties op.

Dan offline direct mail: natuurlijk ontvang je ook ongevraagd post in je brievenbus, maar je bepaalt tenminste zelf of en wanneer je het poststuk openmaakt en leest. Daarbij is de hoeveelheid post in je brievenbus de laatste jaren aanzienlijk afgenomen door het grotendeels verdwijnen van de zgn. transactiemail (facturen, bankafschriften ed.). Met een goede mailer per post zou je als marketeer dus wel of nog steeds de gewenste resultaten kunnen behalen. Naar mijn mening is offline media, en vooral direct mail, dus nog steeds van deze tijd. Maar zoals ik al zei: ik ben bevooroordeeld.






4 opmerkingen:

  1. Interessant! Ik ben erg van de online communicatie, maar soms is het inderdaad een overload aan berichten die je gevraagd en ongevraagd binnen krijgt. Ik ben met je eens dat een goede mailing zeker aandacht krijgt. Maar dan moet het me ook wel echt aanspreken en niet de zoveelste 'gladde' folder of 'standaard' brief zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Petra. Bedankt voor deze allereerste reactie op mijn blog in mijn nog jonge "blog" bestaan. Ik ben het geheel met je eens dat je, bij welk communicatiekanaal dan ook, iets bijzonders of iets vernieuwends toevoegt en niet steeds terugvalt op het oude vertrouwde (lees: standaard zaken). Een mooie taak voor de marketeers zou ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk je eerste blog bericht! Meningen zullen hier uiteraard over verschillen :) Persoonlijk zie ik online en offline marketing niet als concurrenten, ondanks mijn achtergrond als online marketeer. Beide vormen van marketing kunnen elkaar in veel situaties versterken. Per bedrijf, doelstelling en doelgroep zal de perfecte marketingbalans weer anders zijn. Elke vorm van marketing kan storend zijn van dikke pakketten folders in de brievenbus tot de “Gefeliciteerd u heeft een ipad gewonnen” banners. Marketing wordt pas irritant als de relevantie voor, of interesse bij de doelgroep ontbreekt. Dit geld voor mij ook voor sociale media. Wanneer ik bepaalde personen of bedrijven interessant vind kan ik er uiteraard zelf voor kiezen of ik ze wil volgen of niet. Helaas helpt dat bij die vervelende call centers niet (Ondanks dat ik sta ingeschreven bij het bel mij niet register).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel erg interessant om te lezen, blijf het keer op keer lezen.
    Mijn vraag is wel wat beter zou werken voor in de toekomst.
    Je hebt het overigens netjes verwoord.

    BeantwoordenVerwijderen